Cambodia, part 1

Lennettiin Kuala Lumpurista lauantaina 16pva maaliskuuta Kambodzan pääkaupunkiin Phnom Penhiin. Laskeutuessa ihmeteltiin miten kuivalta ja autiolta alla näyttikään, muutama puu tökötti siellä täällä ja muuten kuivia ruskeita länttejä.. Muuttu maisemat ihan täysin Malesiaan verrattuna vaikka lennettiin vain hieman alle tunti itään. Kambdozaan tarvitsee viisumin, mutta sen saa ostettua kentältä ja maksaa 20 dollaria. Kentällä täytetään viisumihakemus johon liitetään 1 passikuva, ja jonkun ajan päästä virkailijat huutelee nimeltä hakemaan passin viisumin kera takas itselleen.

Phnom Penhistä oltiin buukattu etukäteen netistä kivannäkönen mutta ei liian kallis (15 dollaria) hotelli nimeltä Lucky Star. Huomattiin että joka paikassa on menossa hääseremonioita ja meidän taksikuski kertoikin että meneillään on wedding season (??), ja toden totta häitä vietettiin vieri vieressä isojen hotellien auloissa ja puoliksi kadulla. Päästiin meidän hotellille joka oli varauksestamme huolimatta täynnä (häät), mutta meidät kuljetettiin tuk-tukilla viereiseen Lucky Star 2:seen jossa tilaa vielä löytyi, vaikka sielläkin vietettiin häitä.

Meillä oli mukava hotellihuone josta löytyi iso siisti oma vessa, parveke, satelliitti-TV ja iiiso sänky. Tuntupa hyvältä välillä ottaa vähän hienompi huone noiden kaikenmaailman haisevien guest housien jälkeen. Ensimmäisenä päivänä kierrettiin vain hieman ympäristöä ja käytiin syömässä iltaruoka läheisessä ravintolassa ennen kuin suunnattiin takas hotellille näpsyjen ja muutamien olusten kera kattomaan jotain leffaa missä näytteli George Clooney.

snacks

Seuraavana päivänä käytiin pyörähtämässä museossa, katsomassa kuninkaan palatsia ulkoapäin ja kierreltiin joen varrella. Käytiin myös ostamassa seuraavalle aamulle bussiliput rannikolle Sihanoukvilleen, 4 tunnin matka ja maksoi 11 dollaria yhteensä meiltä molemmilta (Kambodzassa on käytössä sekä paikalliset rielit että yhdysvaltojen dollari). Sihanoukvillestä meillä oli tarkoitus jatkaa laivalla Koh Rongin saarelle mistä oltiin luettu paljon hyvää.

Kambodzassa ei jäissä pihtailtu...

kuninkaan palatsin ympäristöä

Illalla käytiin pyörähtämässä jossain puistossa missä oli buddhalainen temppeli, sekä syömässä vietnamilaisessa ravintolassa. Hotellille kävellessä osuttiin sattumalta jonnekin night marketille mistä löysin itelleni kivat lötköilyhousut ja Lauri osti shortsit jotka osoittautui hotellilla liian pieniksi... mut löysi se sieltä myös boxereita jotka oli oikeen kokosia. Phnom Penhissä liikuttiin pelkästään tuk-tukeilla mitkä veloitti dollarista kolmeen dollariin per kyyti, ne oli tosi käteviä vempeleitä. Ei siellä paljoa tavallisia takseja näkynytkään.

Seuraavana aamuna kello 12 meillä lähti bussi kohti Sihanoukvilleä. Kerettiin matkata ehkä puolisen tuntia kun meidän bussi hajos keskelle tietä ja ooteltiin siinä yli tunti että päästiin jatkamaan matkaa toisella bussilla. Matkan piti kestää 4 tuntia, mutta se venähtikin 7 tunnin mittaiseksi ja oltiin perillä vasta pimeän aikaan... Matkalla huomasi hyvin miten kasvusto ja luonto muuttui rannikolle päin mennessä paljon vehreämmäksi. Perillä napattiin tuk-tuk ja mentiin yhteen guest houseen yöksi mikä maksoi 5 dollaria per nenä. Käytiin syömässä katuruokaa iltapalaksi useassa eri paikassa ja varattiin meidän guest housesta seuraavalle aamulle laivaliput ennen kuin mentiin nukkumaan... seuraavassa postauksessa kirjotan mun lempipaikasta tähän mennessä eli Koh Rongin saaresta ♥

Lauri toi mulle jäätelön bussin hajoamisen sietämistä helpottamaan

maisemaa matkalla rannikolle

Iltanäpsyt, ravun saksia ja jotain toukkia