Cambodia, part 2

Aamulla lähdettiin Sihanoukvillestä kohti Koh Rongin saarta kello 8, laivaliput makso 20 dollaria/hlö meno-paluu, matka kesti noin 2,5 tuntia ja hinta sisälsi aamiaisen sekä lounaan ja yhden snorkkelointipysähdyksen (ei kyllä jaksettu mennä pulikoimaan). Koh Rong paljastui todella, todella hyväksi valinnaksi! Saarella ei ole lainkaan teitä missään, pelkästään polkuja saaren toiselta puolelta toiselle. Turismi ei todellakaan ole vielä kerennyt iskeä tälle saarelle, ja ainoat majoitusvaihtoehdot olivat bungalowit. Hintaa majoitukseen saarella sai kulumaan 8 dollarista 65 dollariin, mutta voitte varmaan arvata mihin hintaluokkaan me majoituttiin :) Majoituksen tasoon nähden hintalaatusuhde oli vähän vinksallaan, mut siellä kun ei oo paljoa varaa mistä valita niin pitää maksaa se mitä pyydetään tai sit pitäs tuoda oma teltta tai riippumatto mukana.

Pienempi saari lähellä Koh Rongia

Koh Rongilla oli aivan uskomattoman hienojakoista ja valkeaa hiekkaa, Lauri raukalla ei ollut aurinkolaseja ja hiekka häikäisi silmiä kuin lumi... hiekka myös kitisi ja narskui jalkojen alla! Aivan ihmeellistä... nauratti juosta rannalla kun jokaisesta askeleesta lähti kimakka ääni :D Saaren satamassa (missä on ainoat laiturit) on eniten majoitusvaihtoehtoja ja ravintoloita, mutta toisella puolella ei ole yhtään mitään muuta kuin erään suomalaisen punkkarin pitämä vaatimaton bungalow resortti nimeltä Broken Heart Guest House. Saarelta löytyi myös rantoja joissa ei ollut yhtään mitään, - tai ketään.

Koh Rong ja sen häikäisevän valkeaa rantaviivaa...

Lähdettiin Laurin kanssa ensimmäisenä päivänä katsomaan sitä rantaa jossa tää suomalainen pitää majaa. Meille sanottiin että rannalle on noin tunnin-kahden patikkamatka viidakossa, mutta päätettiin silti lähteä jalan vaikka venekyytiäkin meille tarjoiltiin... Reittiohjeeksi meille kerrottiin että etsikää punaisella maalilla merkattuja kiviä ja puunrunkoja maasta niin osaa seurata oikeaa polkua. Lähdettiin matkaan ja eipä pitkään keretty mennä kun mun molemmat sandaalit hajos, oli nimittäin hieman vaikeakulkuista välillä se maasto siellä :D Kovaa kiipeämistä ja loppupäässä todella jyrkkää laskeutumista, onneksi sinne oli viritelty naruja mitä pitkin pääsi turvallisemmin laskeutumaan alas kallioita ja kiviä pitkin.

Tää suomalainen on asunut saarella ja pitänyt guest housea jo 9 vuotta, mutta sillä hetkellä hän ei ollut paikalla. Kuulemma sieltä olisi saunakin löytynyt jostain! Ranta oli todella upea ja viihdyttiin siellä useampi tunti ennen kuin lähdettiin tarpomaan takaisin ennen auringonlaskua. Takas tuleminen oli rankempaa kun oli jo niin väsynyt, mutta kunhan pääsi sen yhden jyrkän mäen ylös niin sitten alkoi jo helpottamaan. Mulla ei ollu mitään muita kenkiä reissussa mukana joten seuraavat 3,5 päivää tassuttelinkin sitten ilman kenkiä mikä oli mukavaa siihen asti kunnes tultiin pois saarelta kaupunkien kuumille asfalteille... Tuolta rannalta oli muuten paljon helpompi kiipeillä pois ilman kenkiä vaikka pitikin olla tarkkana mihin astuu.

Lauri kaivoi itselleen kuopan :)

Seuraava yö vietettiin eräässä toisessa bungalowissa mikä oli hieman paremmalla paikalla kuin edellinen.  Käytiin kävelemässä yhdellä toisella täysin tyhjällä (yhtä telttaa ja paria riippumattoasukkia lukuunottamatta) ja hurjan pitkällä rannalla, jossa myöhemmin yöllä lähdettiin käymään uudelleen etsimässä merestä planktonia joka häiriintyessään alkaa loistamaan vedessä. Harmiksemme emme nähneet tätä kaunista ilmiötä sillä oltiin liikkeessä liian aikaisin (puolenyön aikaan) ja myöhemmin kuultiin että planktonia näkee vasta aamuyöstä neljän-viiden aikoihin. Mutta ehkä meille vielä joskus tulee toinen mahdollisuus tähänkin... Laittakaa googlen kuvahakuun bioluminescent plankton jos ette tiedä mitä tarkoitan :)

Treehouse bungalow ♥

Saaren aktiviteetit meille oli kortin pelaaminen, syöminen, meressä lilluminen ja rannalla lojuminen sekä lähiympäristön tutkailu (= täydellistä). Koh Rongilla vietettiin 2,5 päivää jonka jälkeen päätimme jatkaa matkaa, vaikka olisi tuolla viihtynyt vaikka viikon ihan helposti, niin lepposaa ja rauhallista eloa...kaukana kaikesta informaatiotulvasta. Törmättiin muuten tuolla saarella yhteensä 7 suomalaiseen! Missään muualla ei enää myöhemmin taidettu törmätäkään ennen kuin tultiin takas Balille.

Ollaan todella tyytyväisiä siihen että päädyttiin viettämään meidän rantalomailu Kambodzassa eikä Thaimaassa mitä ensin ajateltiin. Myös Lauri ihastui saareen, sen rentoon ilmapiiriin ja rantoihin, vaikka muuten on todella vaikeaa saada sitä raahattua mihinkään rannoille. Toivottavasti kerkeäisin joskus tälle saarelle vielä uudelleen, ennen kuin se on rakennettu täyteen hotelleja, putiikkeja ja ravintoloita... harmillista miten tälläiset paikat ajan myötä tuhoutuvat massaturismin alle. Vaan ehkäpä tämä saari jäisi pieneksi ekoturismi -kohteeksi? : )

- Outi

2 comments:

• Laura & lauma | 6 April 2013 at 17:09

Näyttipä kivalta, tuolla jopa minä voisin suostua käymään :D. Näkeeköhän muut suomalaiset teistä päällepäin, että ootte suomalaisia? Vai luullaanko teitä sattuneesta syystä ruotsalaisiks?

Taisi olla aika vauvakoira kun on niin valkoiset hampaat (hauskat vinot).

• Outi | 9 April 2013 at 14:03

Ei oo ainakaan kukaan tullu kertaakaan sanomaan suoraan että ollaan suomalaisia, mut varmaan näkee että jostain pohjoismaista kuitenkin! Täällä Balilla meitä on luultu norjalaisiksi, saksalaisiksi ja venäläisiksi...