Cambodia, part 3

Koh Rongilta saavuttiin iltapäivällä takaisin Sihanoukvilleen ja mentiin samantien varaamaan meille bussiliput pohjoiseen Siem Reapiin. Liput suoraan Sihanoukvillestä sinne oli loppu joten otettiin sitten semmonen joka menee ensin Phnom Penhiin ja siellä vaihdetaan yöbussiin joka ajelee perille Siem Reapiin. Tää maksoi muistaakseni jotain 18 dollaria per henkilö, oli vähän kalliimpi siis. Mutta jokaisen dollarin arvoinen, sillä matkattiin ensimmäistä kertaa sellaisessa bussissa missä oli sängyt penkkien sijaan! Kyllä nukutti hyvin bussissa... en ois jaksanu millään nousta aamulla 6-7 aikaan pois sieltä kun oltiin yhtäkkiä jo perillä :)

Majoituttiin ihan ok:n oloiseen guest houseen lähelle jokea, meidän majoitus osui kivasti vähän kauemmaksi suurimmilta turistikeskittymiltä. Siem Reap oli yllättävän kehittynyt ja siisti kaupunki, ainakin verrattuna Phnom Penhiin (mikä johtunee yksistään siitä että Angkor Wat sijaitsee Siem Reapissa = paljon turisteja = paljon rahaa).

Siem Reapissa heti ensimmäisenä lähdettiin etsimään mulle kenkiä jottei mun tarvinnu enää tepastella paljain jaloin, ja suht nopsaan löydettiinkin mulle jostain  marketista flipflopit parilla dollarilla. Illemmalla käytiin espanjalaisessa ravintolassa tapas-illassa missä kaikki tapakset, olut, viini ja hedelmämehut maksoi kaikki dollarin kappale :D Oli hyvää, vaikka harmillisen vähän aikaa jaksettiin väsymykseltämme syödä ja istuksia siellä.

Toisena päivänä lähdettiin katsastamaan Angkorin temppelialuetta, mikä varmaan on kaikkien muidenkin turistien suunta matkatessa Siem Reapiin. Yhden päivän lippu/kulkupassi alueelle maksaa 20 dollaria, vaikka sinne vois ostaa vaikka viikon passin. Alue on nimittäin järkyttävän suuri ja niitä temppeleitä on todella paljon... me päätettiin Laurin kanssa vuokrata tuk-tuk ja kuski joka ajeluttaa meitä päivän temppeliltä toiselle, maksettiin siitä yhteensä 15 dollaria. Siem Reapista vois vuokrata myös polkupyöriä (hinta 1 dollari/päivä) jolla sais ajella sinne temppeleille (noin 9km keskustasta) ja liikkua omin nokkineen minne lystää. Todettiin kuitenkin että kyllä toi tuk-tuk oli hyvä valinta sillä sää oli aika tukala lievästi ilmaistuna...

Angkor Wat

Angkorin temppelialueella kaikista tunnetuin ja suurin temppeli on Angkor Wat mistä löytyy myös suurimmat turistilaumat (koostuen lähinnä kiinalaista ja japanilaisista). Naisille tiedoksi että kaikkein pyhimpiin temppeleihin ei pääse sisälle ilman pitkiä housuja joten kannattaa varata mukaan semmoset tai saronki. Itellä ei ollu kuin shortsit joten jäin sitten varjoon kökkimään siksi aikaa kun Lauri kävi katsastamassa pyhät temppelit.

Toinen tunnettu temppeli on Angkor Thom, missä on kuvattu kohtauksia Tomb Raider -elokuvaan. Siellä näkyi paljon niitä raunioita joiden päällä kasvoi juurakkoja ja puita, mitkä oli kyllä aika vaikuttavan näköisiä. Angkor Thomin jälkeen kierreltiin vielä pari muuta temppelialuetta ennen kuin huristeltiin tuk-tukilla takaisin hotellille.

Viimeisenä päivänä Siem Reapissa varattiin meidän guest housesta bussiliput Bangkokiin, lähtö kello 2:00 yöllä ja meille kerrottiin että kyseessä on sleeping bus. Ei otettu sille yölle enää huonetta joten kulutettiin aikaa vaan pyörimällä siellä sun täällä ja vähän shoppailemalla night marketilla. Päivemmällä käytiin myös jossain sota-/asemuseossa vierailulla, siitä tosin jäi tosin hieman epäselväksi että mistä sodasta ne kamat siellä oli... Alue oli ulkoilmamuseo, joka lepäsi keskellä mangoviljelmää. Löydettiin tiemme myös night markettiin mistä löytyi vähän ostettavaa ja käytiinpä myös jalkahieronnassa keskellä katua (puoli tuntia maksoi 3 dollaria + olut tai limppari kaupan päälle). Loppuilta ja -yö keikuttiin guest housen pihan riippumatoissa.

Yöllä alkoi matka kohti Bangkokia ja eipähän ollu ihan samanlainen yöbussi kuin se millä tultiin Sihanoukvillesta :D minibussi joka ahdettiin täyteen ihmisiä ja penkit oli vaan hieman normaalia taaksepäin kääntyviä... mutta perille kuitenkin lopulta päästiin! Seuraavan postauksen aiheena onkin sitten meidän lomamatkan viimeinen pysäkki eli Bangkokin vierailu.