Gili islands

Näin sitä ollaan reissun jälkeen taas takaisin Balilla. Meidän hotellin netti on vähän kehno joten piti tulla Starbucksiin tien toiselle puolelle mussuttamaan mustikkamuffinssia samalla kun kirjottelee blogia.

Lähdettiin siis pari viikkoa sitten Balilta lomailemaan Lombokille. Ostettiin menopaluu laivaliput missä paluupäivämäärä oli avoin, joten ei sitten ollu niin tarkkaa sen takastulon kanssa. Liput kustansi muistaakseni 340 000 rupiaa/hlö sisältäen laivamatkat fast boatilla ja kuljetuksen menomatkalla hotellilta satamaan (Padangbai) ja paluumatkalla taas takas hotellille, kätevää! Mennessä jäätiin pois laivan kyydistä Gili Trawanganilla sillä suunnitelmana oli viettää Lombokille kuuluvilla pienillä Gili-saarilla (yht. 3 kpl) ennaltamääräämätön aika.

Samaisena päivänä kun Trawanganille saavuttiin niin lähdettiin paikallisella veneellä keskimmäiselle, vähiten kehittyneelle Gili Meno -saarelle.  Laivamatka paikallisella botskilla kustansi 20 000 rupiaa per henki ja niitä lähtee Trawanganilta kaksi kertaa päivässä, aamulla ja iltapäivällä.

Gili Meno oli pieni, todella rauhallinen ja kaunis saari. Vietettiin Menolla 2 yötä ja kierrettiin saari jalan ympäri katsellen maisemia ja välillä pulahdellen vilvoittavaan mereen. Nää kaikki Gili -saaret on tosi pieniä joten ne voi suht nopsaan kiertää jalkaisin. Menolla meillä oli bungalowi meren äärellä josta maksettiin 170 000 rupiaa. Meidän bungalowi oli vähän kauempana erillään muista majoituspaikoista joten siellä oli ihanan rauhallista, piha-aluekin oli iltaisin valaistu lähinnä vain kynttilöin :)

Majapaikan etsintää...

Meidän bungalowi Menolla

Beach @ Gili Meno

Menolla oli merikilpikonnien kasvatuskeskus, ja satuttiinpa näkemään rannalla myös muutaman pikkukilpparin vapautus mereen... :)

Pieni järvi Gili Menolla

Otettiin Menolta kolmen spotin snorklausretki päämääränä bongata kilppareita ja saatiin hintaan sisällytettyä myös kuljetus Gili  Airille sillä päätettiin suunnata sinne seuraavaks. Maksettiin siitä reissusta 100 000rp ja nähtiin niitä merikilpikonnia! <3 Ja myös pari merikäärmettä... siinä erikoisimmat otukset mitä tällä kertaa bongattiin. Merellä oli aika iso aallokko ja manasinkin Laurille että tää on kyllä viimenen kerta kun mää lähen veneen kera snorklaamaan, tuli taas sen verran heikko olo :D Vene tiputti meidät snorkailun jälkeen Gili Airille mistä löytyikin jo vähän enemmän ihmisiä ja tarjontaa.

Horisontissa näkyy Bali, lähempänä Gili Trawangan

Törmättiin saarta ympäri kävellessä hylättyyn resorttiin...

Majapaikkaamme kulki vain pieni polku keskellä palmuviljelmää

Airilla yövyttiin myös bungalowissa mikä oli halvempi kuin toi aikaisempi (120 000rp), mut sisälsi jopa aamupalan. Hintaan tosin ei kuulunut vessapaperia, ja miinuksena myös se että ympärillä majaili tuhat kukkoa jotka rääky sulosäveliään joka yö eikä mulla tietenkään ollu korvatulppia mukana... Mut selvisin kuitenkin!

Millään saarella Gileistä ei löydy moottoroituja ajoneuvoja, ainoat kulkupelit siellä oli polkupyörät ja hevosten vetämät kärrit. Saarilla on siis ihanan rauhallista ilman liikenteen melua...

Loppujen lopuksi päädyttiin viettämään jokaisella näistä kolmesta saaresta 2 yötä, ja meidän suosikiksi valikoitui Gili Air. Se on sopivan kokonen, Meno oli vähän liian hiljanen ja Trawangan puolestaan aivan liian vilkas ja etenkin eteläpuoli oli kasvanu jo melkoseks turistimestaks (vieri vieressä kalliita hotelleja ja ravintoloita), mutta löyty sieltä eniten paikallista elämääkin. Siellä oli esimerkiksi semmonen tosi kiva torialue mikä täyttyi iltaisin paikallisista pienistä ruokakojuista ja koko aukio oli yleensä ihan täynnä herkuttelijoita (hinnoissa kuitenki oli aika paljon ilmaa). Menolla oli kenties kivoimmat rannat, vaikka kauniita ne oli jokaisella noista saarista! :) Tykättiin hengailla Gileillä ja toi viikko kulu nopsaan vaikkei siellä mitään ihmeitä tehtykään. Niin ja Trawanganilla meidän majoitus makso 100 000rp yöltä.

Trawanganilla vuokrattiin polkupyörät ja ajeltiin niillä ympäri saarta

Gileiltä jatkettiin matkaa Lombokille ja siitäpä kirjottelen sit seuraavassa postauksessa, sampai jumpa!