Kuala Lumpur

Noniin nyt on lopultakin taas aikaa kirjoittaa, sillä palattiin eilen reissun päältä takaisin kotiin Balille. Tien päällä hurahti yhteensä noin 22 päivää ja täytyy sanoa että onpa mukavaa olla taas kotona omassa sängyssä tietäen ettei tarvitse seuraavana päivänä olla hyppimässä yhtään mihinkään :) Mutta asiaan, ensimmäisenä esittelyssä on Malesian reissu joka tosin rajoittui tällä kertaa pelkästään Kuala Lumpuriin. Ja koska tää nyt tulee tälleen jälkijunassa niin kirjotan koko viikon yhteen pötköön tiivistettynä, sorry!

Saavuttiin Kuala Lumpuriin perjantaiyönä kellonaikaan jota en enää muista ja vietettiin ensimmäinen yö hämyisessä haisevassa hotellissa parisängyssä jossa jouset pullotti melkein ulos patjasta. Aamulla syötiin nopeasti aamupala (pikakahvi ja kuivia leipäkänttyjä) ja luikittiin ulos etsimään parempaa majapaikkaa.

Seuraavaksi yöksi otettiin hotelli Jalan Alorilta, siisti pieni huone ilmastoinnilla maksoi 90 malesian ringittiä. Jalan Alor on tunnettu ruokakatu Kuala Lumpurissa ja paljon hyviä herkkuja me sieltä löydettiinkin huokeaan hintaan. Aika paljon kiinalaisvaikutteista pöperöö vaikka ei vielä chinatownissa oltukaan. Ja kiinalaisia pallukoita roikkui paljon ilmassa mikä vielä tehosti sitä kiinafiilistä.

Jalan Alorilta vaihdettiin loppuajaksi chinatowniin mistä löydettiin kiva backpackers hostelli jossa yö maksoi vain 50RM. Huone oli varustettu pelkästään kerrosängyllä ja pienellä pöydällä, vessa ja suihkutilat oli yhteisissä tiloissa. Chinatownista löytyi myös hyvää ruokaa, mut mun mielestä ehkä Jalan Alor oli kuitenkin siinä mielessä parempi. Kuala Lumpurin chinatown on aika turistialuetta, vähän samantapainen kuin Singaporessakin mutta suurempi. Paljon shoppailtavaa, vaikka aika lailla samaa tavaraa joka liikkeessä.

Chinatownin lähellä oli Central Market missä oli paljon kaikenlaista ostettavaa, siellä oli ihan mukava pyörähtää ja löytyi pari edullista löytöäkin jotka lähtivät mukaan. Kuala Lumpurissa meillä oli aika hankalaa löytää takseja jotka olisivat suostuneet laittamaan mittarin päälle, ehkä kolmannella tai neljännellä kerralla vasta päästiin semmoseen taksiin. Lähes joka päivä iltapäivästä iski järkyttävä ukkosmyrsky ja kaatosade päälle, mut ei kastuttu kuin kerran :) Mukava oli seurailla hostellin parvekkeelta ukkosen jylinää samalla pelaten korttia ja napsimalla herkkuja. Lauri innostui haisevasta durian hedelmästä (joka ei edes haissut niin pahalle mitä oltiin kuviteltu) ja söi niitä harva se ilta, ite en tykästynyt siihen makuun ollenkaan.

Kuala Lumpurissa käytiin hakemassa myös uudet viisumit Indonesian suurlähetystöstä mikä oli ihan mielenkiintoinen kokemus. Ensinnäkin Lauria ei päästetty sisään, sillä Laurilla ei ollut pitkiä housuja jalassa. Oltiin kyllä tietoisia siitä että pitää olla tietynlaiset vaatteet päällä, mutta oletettiin että riittää kun varpaat, polvet ja olkapäät on piilossa mutta eipä se riittänytkään nyt... Käytiin sitten hommaamassa Laurille jotkut jättikokoset ruskeet hippihousut ja palattiin takaisin suurlähetystöön.

Homma meni siellä suurinpiirtein näin: paperien täyttö ja tarkitus pisteessä 1. Ahtautuminen läpi ihmisten toiseen aulaan hakemaan paperiin leima pisteessä 2. Takaisin pisteeseen 1, josta saa jonotusnumeron. Kävele yläkertaan, odota vuoroasi ja sit vasta maksa viisumi ja heitä paperit sisään. Parin päivän päästä saatiin käydä sit hakemassa passit viisumeineen takasin.

Yhtenä päivänä lähdettiin käymään Batu Cavesilla jonne ei maksanut sisäänpääsy yhtään mitään. Sieltä löytyy iso kullattu hindupatsas ja pitkät portaat ylös luolaan jossa oli ihan kauniita muodostelmia mutta oli nopeasti oli nähty. Yksi turistikrääsäkauppa oli eksynyt sinnekin joka soitti ärsyttävää musiikkia ja luola oli aika roskainen joten se vähän pilasi tunnelmaa. Päätettiin lähtee käymään opastetulla luolakierroksella mistä piti maksaa 35RM ja se oli oikein kiva. Suurin osa ajasta käveltiin täydessä pimeydessä pelkkien taskulamppujen kanssa ja opas kertoi luolaston historiasta ja sitä asuttavista eläimistä (nähtiin lepakoita, hämähäkkejä ja tuhatjalkaisia). Bussi Batu Cavesiin maksoi keskustasta 3RM.

Valoa kajasti luolaan dark caves -kierroksella

Kuala Lumpur oli yllättävän pieni kaupunki, chinatownista käveli helposti esimerkiksi Petronasin twin towereille ja ydinkeskustaan bintang walkille. Käveltiinpä muuten Indonesian suurlähetystöstäkin takas hotellille, se oli jo vähän pitempi matka mutta ei mahdoton ollenkaan. KL tuntui aika tylstältä kaupungilta, shoppailua siellä voi harrastaa ja herkuttelua mutta eipä me paljoo muuta tekemistä siellä keksitty. Lentokentältä kestää aika kauan tulla keskustaan, me tultiin bussilla joka maksoi 8RM (taksi ois maksanu 70RM), pois lähtiessä mentiin osa matkasta junalla ja loppumatka bussilla, tälleen oli paljon nopeempi ja mukavampi eikä maksanut kuin 12RM per henkilö.

Petronas Twin Towers

Musical fountain

Bintang Walk

Mitäs muuta... Ainiin käytiin Bird Parkissa joka siihen hintaan nähden ois voitu jättää näkemättä mutta käytiinpä silti. Lintupuistossa oli suuret alueet katettu verkolla ja siellä siis sais käveleksiä itsekseen lintujen seassa. Suurin osa vapaana kulkevista linnuista oli riikinkukkoja ja jotain hassuja haikaralintuja, erikoisemmat linnut oli sitten häkeissä.

Evil pöllö! (en tiedä miksi sen silmät näytti tuolta kuvassa)

Yksi lintu oli eksynyt verkon toiselle puolelle

Lauri ruokkimassa karppeja

Siinäpä meidän Kuala Lumpurin reissu suurin piirtein, seuraavana kohteena oli Kambodza ja Phnom Penh josta kirjoitankin sitten seuraavalla kerralla. Loppuun vielä muutamia kuvia sieltä sun täältä.

japanese ice cream

Laurin synttäriaamiainen

Maailman parasta pitsaa! Tai sit johtu vaan siitä että en ollu syöny kuukausiin...