Blue lagoon

Palailtiin keskiviikkona takas rannikolle, tosin vastakkaiselle kuin millä viimeks oltiin. Nyt ollaan siis Padang Baissa, minne suurin osa ihmisistä tulee vaan ohikulkumatkalla koska täältä lähtee laivoja viereisille saarille. Me ei kuitenkaan aateltu lähtee vielä tällä kertaa mihinkään Balilta, vaan hengaillaan nyt täällä sen aikaa kun mieli tekee.

Mut palaillaanpa ensin hieman taaksepäin: Ubudissa oltiin toinen yö Hanoman kadulla lähellä Ubud marketia ja monkey forestia. Kauniit pikku huoneet terasseilla ja kiva puutarha jälleen ympärillä, jossa oli tosi paljon erilaisia lintuja koristeellisissa lintuhäkeissä. Yöllä kuuden aikaan kukko alotti jossain lähistöllä kiljumaan kauniita sulosointujaan ja teki mieli mennä kuristamaan se lintu siihen paikkaan... No ei sentään, onneks pakkasin korvatulppia mukaan joten loppuajan sai kukko rääkyä rauhassa. Jotenkin oon aina kuvitellut että kukot kiekasee vaan kerran auringonnousun aikaan ja toimivat täten herätyskelloina, mut näköjään ne huutaa monta tuntia putkeen ja ihan millon niitä huvittaa. Tai ehkä tuo kukko oli viallinen versio.

Ubudissa käytiin kattomassa apinoita läheisessä monkey forestissa, jonne sisäänpääsy 20 000 rupiaa eli vähän alle 2 euroa. Apinoita oli todella paljon, ihan sama mihin pään käänsi niin eiköhän siinä istu apina jos toinenkin. Portilla myytiin turisteille banaaniterttuja, onneks olin lukenut ettei niitä kannata ostaa. Satuttiin näkemään yks turisti joka tuli sellasen tertun kanssa sinne, ja ei mennyt aikaakaan kun apinoita oli sen niskassa ja housuissa roikkumassa kymmenittäin repimässä niitä banaaneita sen käsistä. Oli aika koomista kun se turisti ensin rauhassa ojenteli yhdelle pikkuapinalle banaania ja kohta niitä rynnisti sen kimppuun ties kuinka monta ja hädissään viskas sen koko tertun ilmaan ja lähti karkuun :D Joten vinkki vinkki, älä osta niitä banaaneja jos et haluu päästä hyvin läheiseen kontaktiin hyvin röyhkeiden apinoiden kanssa. Muuten ihan suloisia ja rauhallisia otuksia olivat (paitsi jos sulla oli jotain ruokaa mukana).

PADANG BAI

Nyt ollaan tosiaan täällä Padang Baissa oltu pari päivää, tällä hetkellä hotellissa mikä maksaa vaan 8e yöltä, eli vaan 4e/hlö. Ekana päivänä eksyttiin puolivahingossa autiolle mustahiekkaiselle rannalle. Lähdettiin kävelemään yhtä tietä pitkin minkä piti viedä yhdelle valkohiekkaselle rannalle, mut se tie hävis lopulta ja lähdettiin seuraamaan pientä polkua, oikastiin banaanipellon ja lehmäaitauksen poikki ja rysäytettiin vielä yhen pusikon läpi kunnes pölähdettiin jollekin mustalle rannalle. Käveltiin rantaa pitkin kohti Padang Bain keskustaa ja pujahdettiin yhtä hämyisesti takas tielle jota alunperin lähdettiin kulkemaan. Raahauduttiin hikisinä ja väsyneinä takas hotellille ja päätettiin, että seuraavana päivänä kyllä vuokrataan skootteri eikä lähetä enää kävellen seikkailemaan...Rannalle piti olla vaan 5 minuutin matka kun jostain kysyttiin, mut ehkä me eksyttiin reitiltä tai sit 5 minuutin matka tarkottaa balilaisille ihan eri asiaa kuin meille suomalaisille :D No mut ei se mitään, ihan hyvää kuntoilua ja kauniita maisemia.

Illalla käytiin syömässä warungissa ja juomassa yhet bintangit läheisessä Babylon Bar -nimisessä reggaepaikassa. Vieressä oli toinen reggaebaari mut siellä soi musiikki niin kovaa niin päätettiin mennä tohon toiseen, se oli ihan mukava pikku paikka. Ja huomattiinpa Suomen lippukin roikkumassa katosta mihin jotkut oli jotain kirjotellu.

PADANG BAI, DAY 2

Edellisenä iltana buukattiin snorklausreissu tälle päivälle kello kymmeneksi. Venekyyti kahteen eri spottiin ja varusteet makso jotain 8e per naama. Olipa kyllä kerrassaan kaunis vedenalainen maailma... oisin voinu lillua siellä vaikka kuinka pitkään. Lauri kyllä muistutti useasti että ei vedä vertoja punaisen meren riutoille, mutta kaunista oli silti :) Kaikennäköisiä ja värisiä kaloja nähtiin PALJON, ja yks mureenakin bongattiin. Pieniä meduusojakin uiskenteli välillä vastaan joita lähettiin vauhdilla karkuun. Ton veneen millä mentiin niin omistaa se Babylon Barin pitäjä, ja hän kertoi että tänä iltana siellä on paikallinen reggaebändi soittamassa livemusiikkia joten aateltiin mennä tsekkaa se sit myöhemmin.

Kaks eri snorklauspaikkaa tosiaan käytiin kattoo, jälkimmäinen Blue Lagoonilla oli paljon kauniimpi. Taidetaan käydä siellä huomenna snorklaa ilman venettä, kun rannasta käsin pääsee suht helposti sinne uiskentelemaan myös. Kuvassa yritin päästä poseeraamaan ton valkosen puomin päälle, mut lopputuloksena kaikki otokset oli vaan kuvia epäonnistuneista yrityksistä:

Tultiin takas hotellille ja vuokrattiin nyt sit se skootteri ja lähdettiin päristelemään sillä pitkin poikin teitä ja pientareita. Löydettiin White Sand Beach laguuniin ja olipas siellä nättii... ja todella kirkasta vettä! Lilluttiin meressä ja juteltiin muutamien paikallisten kanssa (tai Lauri jutteli, mie hyppelehdin aallokossa). Makoiltiin varjossa rannalla suurimman osan ajasta kun selkä oli jo saanu uhkaavan annoksen aurinkoa aamulla snorklatessa. Syötiin yksi ananas ja tehtiin balilainen lumiukko, eli tässä tapauksessa hiekkaukko. Suuna toimi ravun jalka (löydetty, ei irti revitty) ja hattuna kotilo joka meinasi koko ajan karata paikaltaan.

Päristeltiin vielä skootterilla jonkun aikaa ja käytiin syömässä paikallisessa warungissa ennen kun tultiin takas hotellille lepäilemään. Lauri innostu skootterilla pärräilystä ja oli ihan adrenaliiniryöpyissä meidän pikku ajelun jälkeen :D Illemmalla lähetään sinne Babylon Bariin vissiin yhen amerikkalaisen tyypin kanssa johon törmättiin tuolla warungissa. Ei olla varmoja ollaanko vielä useempi yö täällä vai lähdetäänkö reissun päälle ylihuomenna... saa nähdä.

Loppuun vielä kuvia white sand beachilta (klikkaamalla saa isommiksi):