Jakarta

Noniin nyt ollaan palailtu Jakartalta turvallisesti takas kotiin Henri mukana. Torstaina meillä laskeutui seitsemän aikaan illalla lentokone Jakartan sisämaan terminaaliin eli terminaaliin numero kolme. Käytiin etsimässä Henkka toisesta terminaalista ja lähdettiin sitten blue bird taksilla kohti Jakartan china townia eli Glodokia.

Ensimmäisenä iltana käveltiin ympäriinsä china town alueella ja löydettiin kiinalaiseen ravintolaan josta sai ihan oikeaa herkullista kiinalaista ruokaa, nami namii. Loppuilta tutkailtiin vähän lisää ympäristöä ja maisteltiin muutamat oluset. Glodokista sanotaan sen olevan yksi Aasian suurimmista china towneista, mutta ei sitä tuntunut erottavan muusta alueesta muuten kuin että sieltä löytää enemmän kiinalaisia ravintoloita... Illalla käytiin pyörähtämässä myös hämyisessä Jakartalaisessa karaokebaarissa.

Perjantaiaamuna lähdettiin ajoissa liikenteeseen ja kävelemään kohti vanhaa kaupunkia. Vanha kaupunki ja tuo Glodokin alue on aika lähellä toisiaan, en muista kuinka kauan siitä meni kävellä mutta ei se ollu ollenkaan mahdoton matka. Vanhassa kaupungissa oli paljon vanhoja hollannin aikaisia ränsistyneitä rakennuksia ja suuri aukio, lähistöllä oli myös muutamia museoita mutta niissä ei käyty. Seuraavaksi yöksi mentiin taksilla Jalan Jaksalle, missä on paljon hostellia ja hotellia matkaajille, sekä vähän yöelämääkin. Kierreltiin Jakartan katuja ristiin rastiin ja herkuteltiin katukeittiöissä ennen kuin palattiin takas hotellille.

Viimeinen kokonainen päivä Jakartalla aloitettiin nappaamalla aamulla reput selkään ja suuntaamalla kohti Monasta eli Jakartan national monumenttia, eli semmosta korkeaa rakennusta/tornia mistä voi ihailla maisemia. Maan alta vielä löytyi pieni museokin mikä kierrettiin ympäri. Oli muuten hankala löytää sisäänkäytiä sinne, kierrettiin melkein koko tötterö ympäri ennen ku tajuttiin että sinne mennään sisään sieltä vähän kauempaa sivusta :D Jonoteltiin hissille ehkä tunti ennen kuin päästiin ihailemaan maisemia. Sisäänpääsy ei maksanut paljoa, oisko ollu yhteensä jonkun 10 000 rupiaa per henkilö kun kertoi olevansa opiskelija.

Yöksi etsiydyttiin takaisin vanhan kaupungin alueelle, sillä sen kaduilla on iltaisin night market mistä löytyy vaatteita, koruja, kenkiä ja kaikenlaista krääsää. Yksi eläinkauppiaiskin siellä nähtiin joka möi hamstereita, kaneja, sokerioravia ja jotain ihmeellisen näköisiä apinan/laiskaisen sukulaisia.. Löydettiin vanhasta kaupungista sattumalta hyvä hotellikin (Hotel De´Qur, Jl. Kali Besar Barat No. 27), family room kolmella sängyllä maksoi jotain 230 000 rupiaa ja sisälsi aamupalan, joka tosin koostui pelkästä pullamössöleivästä hillolla ja kupista teetä.

Meillä ei ollu minkäänlaista karttaa mukana, niin ei oikein tiedetty missä on mitäkin joten vaelleltiin suurin osa ajasta tietämättä sen tarkemmin missä ollaan. Vaikka Jaava on muslimienemmistöinen saari ja Bali hinduenemmistöinen, niin ei kyllä huomattu hirveän paljon eroavaisuuksia muuten kuin arkkitehtuurissa, huntupäisiä ihmisiäkin näkyi paljon vähemmän kuin mitä olisi ehkä olettanut. 3 päivää riitti meille hyvin (päämäärättömään) kiertelyyn kaupungissa. Mutta onpahan nyt käyty tsekkaamassa millainen on Indonesian pääkaupunki! Loppuun vielä kuvia sieltä sun täältä ja kuten huomata saattaa, ero keskustan ja reuna-alueiden välillä on suuri...

- Outi
PS. Ainiin käytiin myös Pasar Barulla mitä voin suositella, sekä Jalan Surabayan "antiikkimarkkinoilla" mistä Lauri osti itselleen puisen pöllön :)